Categories
Digitalna zrelost novice

Kje vse nas nas boste lahko srečali in brali

Aprilski redni sestanek smo ponovno usmerili v načrtovanje diseminacije naših izsledkov. Kot družba, zavezana k intenzivni digitalni preobrazbi, namreč moramo poznati značilnosti in potrebe mladih, da bi lažje naslavljali njihova pričakovanja ter morebitne manke in težave.

4. junija 2025 bomo na Fakulteti za družbene vede gostili dogodek z naslovom Družbene potrebe in digitalna pismenost mladih, namenjen vsem, ki se pri svojem delu srečujete z mladimi v nevladnih organizacijah, knjižnicah, šolah in univerzah ter drugih organizacijah s področja usposabljanja in zaposlovanja mladih ter mladih odraslih. Na njem bomo predstavili več področij, ki smo jih analizirali v okviru kvalitativne in kvantitativne raziskave: 1. o fenomenu digitalne zrelosti med različnimi skupinami mladih bodo govorili Tanja Oblak Črnič, Barbara Neža Brečko in Jure Plaskan; 2. Nika Šušterič, Katja K. Ošljak in Mojca Žveglič Mihelič bodo predstavile, v katerih prostorih mladi pridobivajo digitalno pismenost in kateri dejavniki prispevajo k digitalnemu razkoraku; 3. Anamarija Šiša in Nuša Detiček pa bosta v sodelovanju z mladimi predstavili njihove družbene potrebe in strategije umikanja z digitalnih platform. Ob robu dogodka bo potekala tudi okrogla miza z avtoricami in avtorji znanstvene monografije Mediji in mladi.

Katja K. Ošljak, Barbara Neža Brečko, Jure Plaskan, Mojca Žveglič Mihelič in Nika Šušterič; na fotografiji manjkajo Nuša Detiček, Anamarija Šiša in vodja projekta Digitalna zrelost mladih Tanja Oblak Črnič.

Drugi del sestanka smo namenili načrtovanju in urejanju zaključkov v obliki znanstvene monografije (izid predviden v 2026), v kateri se bomo posvetili razumevanju koncepta digitalne zrelosti, njeni povezanosti z digitalnimi kompetencami in medijsko pismenostjo ter razplastili družbene potrebe mladih v povezavi z digitalno tehnologijo ter strategijam odklapljanja od digitalnih svetov.

Categories
Digitalna zrelost Medijski repertoarji rezultati

Čuj, ti, v Mariboru si!

Poleg pomladi so nam lastovke letos prinesle tudi prijazno vabilo mariborskih kolegov za izvedbo gostujočega predavanja pri predmetu Vsebina digitalnih medijev na študijskem programu Medijske komunikacije. Študij poteka na Fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru.

Tanja Oblak Črnič med predstavitvijo študije medijskih repertoarjev, ki je izšla v monografiji Mediji & Mladi.

Tanja Oblak Črnič in Katja Koren Ošljak sta predstavili izsledke rezultatov projekta Medijski repertoarji mladih, dotaknili pa sta se tudi preliminarnih ugotovitev raziskovalnega projekta Digitalna zrelost mladih.

Predstavljeni študiji razkrivata, kakšne so medijske prakse mladih in v kakšnih družbenih okoliščinah se te formirajo. Predavanji kontekstualizirata razumevanje otrok in mladih ter njihovega odnosa do medijev oz. tehnologije tudi z vidika procesov mediatizacije. Ena izmed ključnih karakteristik digitalne medijske krajine pa je poleg platformne družbenosti in visoke povezljivosti tudi navzkrižnost medijskih rab, ki se kaže skozi analizo medijskih repertoarjev osnovno- in srednješolske mladine.

Po predstavitvah rezultatov smo nadaljevali diskusijo s študentkami in študenti ter gostiteljema, z nosilko predmeta Vsebine digitalnih medijev Ines Kožuh in asistentom Petrom Čakšom. Obema najlepša hvala za vabilo!

Categories
Digitalna zrelost dogodki rezultati

Družbene potrebe in digitalna pismenost mladih

Digitalni mediji so od pojava mobilnih naprav in družbenih omrežij postali zelo pomemben dejavnik v vsakdanu – tudi pri mladih. V preteklosti smo pridobili dokaj natančne ocene, kolikšen del dneva mladi posvečajo (mobilnim) tehnologijam in na katerih družbenih omrežjih preživljajo največ časa, a to še ne pomeni, da mlade in njihove digitalne potrebe tudi razumemo. Ker se v digitalnem okolju mladi ne le zabavajo, igrajo in družijo, temveč tudi ustvarjajo, učijo in informirajo, je pomembno, da prepoznamo njihove potrebe v heterogenem polju digitalnih aktivnosti, hkrati pa naslovimo deficite njihovih izkustev in pomanjkljivosti, ki bi jih odvračali od suverenega soočanja z izzivi sodobnih družb.

Vsaj deloma lahko k temu prispevamo z izsledki vseslovenske raziskave, ki jo izvajamo na Fakulteti za družbene vede in Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani v okviru projekta Digitalna zrelost mladih: družbene potrebe in neformalno izobraževanje mladih v digitalni dobi, ki ga financirata Ministrstvo za digitalno preobrazbo in Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije in v kateri je sodelovalo več kot 2.000 mladih.  Del ključnih ugotovitev bomo strokovni javnosti predstavili na posebnem strokovnem posvetu, ki je namenjen vsem, ki delajo z mladimi – v nevladnih organizacijah, knjižnicah, šolah, fakultetah itn.

Vabilo na strokovni posvet

Mladinske delavce_ke, učitelje_ice, mentorje_ice, zaposlene v knjižnicah, javnih in zasebnih zavodih, društvih in vse druge, ki mlade izobražujete ali ste pri delu v stiku z njimi, vabimo na strokovni posvet Družbene potrebe in digitalna pismenost mladih, ki bo potekal v sredo, 4. junija 2025 na Fakulteti za družbene vede.

Na posvetu vas bomo seznanili z dosedanjimi ugotovitvami raziskave Digitalna zrelost mladih, v nadaljevanju pa bomo v obliki širše razprave predstavili še rezultate nedavne znanstvene študije Mediji in mladi.

Okvirni program strokovnega posveta je naslednji:

10:00-10:15 Pozdravni nagovori

I. del

10:15-10:45 Digitalna zrelost in digitalne kompetence
Tanja Oblak Črnič, Barbara Neža Brečko, Jure Plaskan

10:45 – 11:15 Prostori digitalnega opismenjevanja in digitalni razkorak
Nika Šušterič, Katja K. Ošljak, Mojca Žveglič Mihelič

11:15 – 11:45 Družbene potrebe in strategije digitalnega umika
Anamarija Šiša, Nuša Detiček in mladi gosti

11:45-12:15 Sklepne misli in razprava

12:15-13:15 Odmor s pogostitvijo

II. del

13:15-14:30 Mediji in mladi: okrogla miza s predstavitvijo znanstvene monografije


Udeležba na posvetu je brezplačna. Za lažjo organizacijo pa vas prosimo, da svojo udeležbo najavite prek obrazca.

Rok za prijavo na posvet je 9. maj 2025 oz. do zapolnitve mest.

Sodelujoči na posvetu boste prejeli uradno potrdilo o udeležbi na celodnevnem strokovnem izobraževanju.

Categories
Digitalna zrelost novice

Načrtovanje diseminacije rezultatov o digitalni zrelosti

Medtem ko poteka delo na še dveh svežnjih projekta DZM, načrtujemo diseminacijo zbranih podatkov, predvsem pa ugotovitev glede digitalne zrelosti mladih (16-24 let), njihovih kompetenc in prostorov pridobivanja le-teh ter družbenih potreb mladih v digitalni družbi in pa tudi strategij mladih pri odklapljanju od digitalnih medijev.

Od leve: Nika Šušterič, Jure Plaskan, Barbara Brečko, Anamarija Šiša, Tanja Oblak Črnič in Nuša Detiček; na fotografiji manjka Katja K. Ošljak.

V začetku junija bomo organizirali strokovni posvet za šole, nevladne organizacije, knjižnice in vse druge, ki se ukvarjajo z mladimi. Predstavili bomo rezultate o stopnji digitalne zrelosti mladih v Sloveniji, ki jih bodo na dogodku komentirali tudi mladi sami. Posvet bomo zaključili s širšo razpravo o mladih in digitalnih medijih.

Med delom v Čitalnici Aleša Debeljaka na FDV.

Dober mesec po izidu knjige Mediji & mladi, ki je nastala v okviru predhodnega projekta MRM, pa smo tudi že pričeli z zasnovo znanstvene monografije o digitalni zrelosti slovenskih dijakinj in dijakov, študentov in študentk ter mladih odraslih, ki so že zapustili prostore izobraževanja.

Categories
kliping

Tehnoprohibicija kaže na odsotnost poznavanja medijske kulture mladih

Podobno kot v nekaterih drugih državah znotraj EU in zunaj nje postajajo tudi v slovenskem prostoru zahteve po odvzemu dostopa do digitalnih naprav med mladostniki vse glasnejše. V zadnjih letih se namreč vse bolj krepijo ocene, da je številne probleme sodobnega najstništva možno reševati predvsem z nadzorovanjem pametnih naprav in še posebej v šolah s prepovedjo pametnih telefonov.

Zakaj takšni pozivi niso nujno prava pot k reševanju sicer aktualnih problematik mladih, piše Katja Koren Ošljak v reviji Mladina, kjer med drugim pravi: “Svarila, ki sicer glasno donijo, niso enoznačna in seznam nevarnosti se zdi neomejen, krivdo pa navadno nosijo – mediji sami. Postali so sprožilec afektov, ki se akumulirajo v vsesplošni medijski paniki, ta pa se kaže kot obtoževanje tehnologij za številne sodobne družbene težave. S tem ko resne težave mladih, kot so nizka samopodoba, tesnoba, anksioznost, nadlegovanje, ustrahovanje itn., pripišemo telefonom, odvrnemo pozornost od številnih drugih bistveno relevantnejših socialnih in kulturnih dejavnikov. Vse več mladih odrašča v revščini, njihova prihodnost je negotova zaradi podnebne krize, vojn in svetovnih voditeljev z zablodelim moralnim kompasom, izolirani od družbenega sveta so preživeli dve turbulentni leti improviziranega šolanja na daljavo, ob pomanjkanju kadra različnih strok s področja edukacije, socialnega varstva in psihološke podpore pa so kritike deležni predvsem mediji oz. njihova podporna tehnologija – telefoni.”

Categories
Medijski repertoarji publikacije

Izid knjige Mediji & mladi

Izšla je knjiga Mediji & mladi, ki je nastala v okviru temeljnega raziskovalnega projekta MRM, ki je potekal 2020-2024 in ga je financiral ARIS. Publikacijo je uredila vodja projekta MRM Tanja Oblak Črnič, pri pripravi poglavij so sodelovale raziskovalke in raziskovalec iz projektnega tima, poleg njih pa še nekaj drugih ekspertk in ekspertov, ki raziskujejo mlade in njihove prakse z mediji oz. tehnologijami. Na voljo je v knjigarni Založbe UL.

6. februarja 2025 ob izidu knjige na Fakulteti za družbene vede UL.

Monografija analizira vpliv novih medijev in digitalizacije na vsakdanje življenje mladih in širšo družbo. Raziskuje, kako tehnologije oblikujejo njihove življenjske sloge, identitete in prakse ter predstavljajo tako kontinuiteto kot prelom s preteklimi generacijami. Ključna prednost knjige je perspektiva mladih – njihove lastne izkušnje, doživljanja in prakse, s čimer se izogne odraslocentrični obravnavi. Delo ponuja konceptualne in empirične uvide v kompleksne medijske rabe ter predrugačene digitalne prakse mladih. Posebno pozornost namenja raznolikosti medijskih izbir in stopnjam vpetosti v digitalno okolje ter prepletu generacijskih občutij in spreminjajočih se hierarhij medijskih praks. Knjiga je pomemben prispevek k razumevanju mladih v sodobni digitalni kulturi ter nujno branje za raziskovalce, pedagoge in vse, ki jih zanima vloga medijev v življenju mlade generacije.

Avtorice in avtorji desetih poglavij, ki so urejena v štirih sklopih: I. Apropriacije medijev s perspektive mladih, II. Tehnološki imperativi in transformacije pismenosti, III. Medijske preference, družbene prakse in digitalni vsakdan ter IV. Aspiracije in družbene domene odraščanja, raziskujejo medijsko prismenost, medijske repertoarje mladih, pretočne avdio kulture, videoigre in številne druge vidike digitaliziranega vsakdana.

Categories
Digitalna zrelost dogodki

Pregled prvih rezultatov ankete o digitalni zrelosti mladih

Ob zaključku zbiranja podatkov z anketnim vprašalnikom v okviru projekta Digitalna zrelost mladih smo zelo zadovoljni. Naključno izbrani mladi (16-24 let) so se na vabilo k sodelovanju v raziskavi odzvali bolje, kot smo načrtovali, tako da smo presegli zastavljeni vzorčni okvir. Vsem se še enkrat najlepše zahvaljujemo za čas in posredovane podatke!

V drugem delu zadnjega projektnega sestanka v letu 2024 smo pričeli z izdelavo podrobnejšega načrta za pregled dobrih praks s področja digitalnega opismenjevanja mladih in izdelavo tematsko usmerjenih neformalnih izobraževanj glede na izmerjene digitalne potrebe mladih.

Categories
Digitalna zrelost Medijski repertoarji novice

Predstavitev na Gimnaziji Vič

Dejan Jontes in Katja Koren Ošljak sta v okviru programa Aktivno državljanstvo dijakom in dijakinjam Gimnazije Vič predstavila izsledke o medijskih repertoarjih, medijski pismenosti in digitalni zrelosti mladih v Sloveniji.

Rezultati spletnih anket in kvalitativnih šudij so vzbudili zanimanje in diskusijo z mladimi o prihodnosti globoko mediatizirane družbe. Upamo, da jo bomo kmalu imeli priložnost nadaljevati.

Categories
publikacije

Različno dojemanje zasebnosti na spletu pri mladih po svetu

V reviji Social Media + Society je izšel članek z naslovom Online Privacy, Young People, and Datafication : Different Perceptions About Online Privacy Across Antigua & Barbuda, Australia, Ghana, and Slovenia. Pri izdelavi predstavljene študije s slovenskim naslovom Zasebnost na spletu, mladi in upodatkovanje : različno dojemanje spletne zasebnosti na Antigvi in Barbudi, v Avstraliji, Gani in Sloveniji je sodelovala tudi naša ekipa.

Del mladih z Antigve in Barbude, ki je preostalim udeležencem raziskovalne delavnice predstavil svoj seznam priporočil in prepovedi glede varstva zasebnosti. (Foto: Ministrstvo za izobraževanje Antigve in Barbude, Enota za radiodifuzijo).

Objavljena študija raziskuje dojemanje mladih v štirih zelo različnih si državah in kaže, da različno gledajo na zasebnost na spletu; imajo pa tudi raznolike, čeprav jasne in trdne predstave o tem, kako lahko pri uporabi spleta svojo zasebnost zaščitijo. Njihova zaskrbljenost glede zasebnosti in varstva le-te na spletu se namreč oblikuje v specifičnih družbeno-političnih kontekstih ter ozaveščenosti glede upodatkovanja.

Ker upodatkovanje vse bolj omejuje zasebnost otrok in mladih na spletu, je razumevanje, kaj mladi razumejo kot zasebnost in kakšne zaščite oz. pomoči si pri njenem ohranjanju želijo, pomembno. Predstavlja namreč ključno ozadje za oblikovanje učinkovitih političnih odzivov, ki uresničujejo pravice otrok in mladih v digitaliziranem vsakdanu.

Categories
Digitalna zrelost publikacije rezultati

Skupinski intervjuji s ciljnimi skupinami mladih, poročilo

V prvem letu projekta Digitalna zrelost mladih, ki ga izvajamo ekipa raziskovalk in raziskovalcev s Fakultete za družbene vede in Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani ter financirata ARIS in MDP, smo se najprej posvetili sistematičnemu pregledu instrumentov za merjenje digitalnih potreb mladih in nato izvedbi kvalitativnega raziskovalnega načrta raziskave. Ciljna skupina so bili mladi v starostni kategoriji od 16 do 24 let, podatke pa smo zajemali z metodo skupinskih intervjujev oz. strukturiranih fokusnih skupin.

Polstrukturirani vprašalnik, prirejen za fokusne skupine, je v štirih ločenih sklopih obravnaval naslednje teme: I) digitalne prakse in družbene potrebe; II) dozdajšnja izobraževanja o tehnologijah in potrebe po izobraževanju; III) digitalne potrebe skozi probleme mladih; IV) poznavanje digitalne medijske krajine.

Z omenjenimi inštrumenti je raziskovalna ekipa zbirala podatke o digitalnih izkušnjah in potrebah mladih, povezanih z različnimi vidiki vsakdana: od praks informiranja, političnega komuniciranja in pridobivanja informacij za njihove karierne poti do njihovih potreb na področjih zdravja, prostega časa, zabave in sprostitve, nakupovanja itn. V vprašalnik smo vključili tudi vprašanja o poznavanju digitalnega medijskega okolja in nekaterih tipičnih stereotipnih predstavah, ki običajno prevladujejo o mladih kot »digitalnih domorodcih«. Vprašalnik je vključeval tudi preverbo o dozdajšnjih izobraževalnih izkušnjah v zvezi z digitalnimi tehnologijami in trenutnimi potrebami mladih na tem področju. Izdelava kvalitativnega načrta je tako potekala od januarja do junija 2024, celotno terensko delo pa smo izvedli med aprilom in junijem 2024. Pripravo vprašalnika smo najprej testirali na testnem vzorcu, po opravljeni evalvaciji in prilagoditvi vprašalnika pa izvajali terensko delo.